|
EEN SCHILDER... Een schilder zou zo toegeeflijk mogelijk moeten zijn. Een schilder legt zijn wil niet op, het beeld overkomt hem. Het beeld komt vanzelfsprekend naar hem toe. Een schilder zou zo min mogelijk in de weg van zijn werk moeten staan.
OVER SCHILDERYEN Rond een schilderij kan een gevoel van immense stilte hangen omdat het beeld buiten de tijd is, niet deelneemt aan de tijd.
Een mooi schilderij is daarbij ook spul: het bijna-wit van gesso, de zanderige groene aarde, het fluwelen ultramarijn en het spoor van de kwastharen.
OVER TECHNIEK Zoals een organisme zich begrenst door een huid waarin het vorm krijgt, beweeglijk maar nauwsluitend om het leven daarbinnen, zo is ook een schilderij een huid, van waaruit het ademt en naar buiten kijkt. De schilder is als een reiziger, die zich beweegt van binnenuit tot naar de verbeelde vorm, die in al zijn concrete details onderweg ontstaat. Zijn reisgids is zijn techniek.
OVER KUNST Denk aan kunstbloemen, kunstijs, kunstlicht en kunststof: alle door mensenhanden vervaardigd naar zijn behoefte of bij wijze van navolging: de natuur bewogen tot een andere gedaante.
Zo is een schilderij iets kunstmatigs waarin mensen zich een vorm zoeken. Zoals een weerspiegeling die teer en vluchtig is en stukgaat of zich terugtrekt als men hem aanraakt. Een schilderij is een stadium van oponthoud.
OVER TEMPERA Eitempera is een watervast-opdrogende waterverf waarin dooier als bindmiddel wordt gebruikt. Het kan om technische redenen slechts in tamelijk dunne lagen worden opgebracht en zelden is het dientengevolge dekkend te gebruiken: kleur-over-kleur schilderen is danook als vanzelfsprekend met het materiaal verbonden. Met de tijd versteent het: tempera schildert men om die reden meestal op een met krijtgrond geprepareerd houten paneel. Tempera is een universum naar zijn aard, zoals een cello of een zwaluw.
|
|